U Svetoj godini 2025. došla nam je Nedjelja Božje riječi, a naša se Zaklada svesrdno priključila obilježavanju i proslavi.
Nedjelja Božje Riječi ustanovljena je na blagdan sv. Jeronima prigodom 1600. godišnjice od smrti ovog velikog poznavatelja Svetoga pisma i prevoditelja izvornih biblijskih tekstova na latinski. Slavi se na treću nedjelju kroz godinu, a ove godine to je 26. siječnja. Papa Franjo uspostavio ju je dokumentom „Aperuit illis“ („Otvori im“) s naslovom na temelju opisa uskrsnog dana u Evanđelju po Luki: „Tada im otvori pamet da razumiju Pisma“ (Lk 24, 45).
Ovako smo razmišljali o sadržaju i aktualnom teološkom značenju liturgijskih čitanja:
O da mogu onom lijepom vlašću koja mi je od Krista preko Crkve po polaganju biskupovih ruku dodijeljena, prikazati vam danas punom snagom veličinu, sjaj i vrijednost Božje riječi! U svom Nazaretu, u sinagogi – mjestu molitve i slušanja Božje riječi – Gospodin je vratio svitak i zauzeo položaj biblijskog učitelja: sjeo je (Lk 4,20).
Za sve ono, što ste već davno srcem usvojili kao dragocjenu pouku, evanđelist svojim pisanjem želi pružiti potporu i potvrdu. Pomno je sve od početka ispitao i sada pruža vama koji imate teofilnu dušu, tj. ljubite Boga (Lk 1,3). Daje nam zapisanu riječ da se sami osvjedočimo koliko je pouzdano i vjerodostojno ono u što vjerujemo (Lk 1,4). Daje nam da svi mi danas zajedno s njegovim Nazarećanima usmjerimo svoje oči na Isusa (Lk 4,20).
U nedjelju Božje riječi s osobitim zanimanjem i poštovanjem promatramo kako se sam Gospodin Isus služi Svetim pismom, čita ga i primjenjuje. Definiciju za sama sebe uzima iz Biblije. Riječima proroka Izaije proglašava smisao svojega života i poslanje koje ima. Pružili su mu svitak, ali on sam pronalazi tekst (Lk 4,17). Prepoznaje da riječ Božja nije tek neki vrijedan kulturni spomenik iz drevnoga doba, nije balzamirani dokument koji služi kao vrhunsko vrelo podataka za znanstveno istraživanje, nego: Pismo se ispunja – evo danas (Lk 4,21)!
Štoviše, ima li ikoje mjesto u Bibliji uz ovaj opis u Evanđelju po Luki gdje Isus toliko otvoreno i izravno veli: »Ja sam Mesija. Mene je Otac moj, koji je na nebesima, pomazao Duhom Svetim.« (usp. χρίω Lk 4,18; Iz 61,1)? Ponizni Isus, uvijek skroman i uvijek upućuje na Oca, sada proglašava: »Ja, ljubljeni Sin, – ja sam Pomazanik – Mesija, Krist!«
Ako trpiš od siromaštva (usp. “πτωχοί” Lk 4,18) kao oni betlehemski pastiri, koji su noćivali na otvorenom (Lk 2,8), evo donosim ti radosnu vijest da si dio mojega svetoga tijela. Nisi više rob grijeha, nego si Božje dijete jer ti ja donosim duhovnu slobodu (usp. 2x ἄφεσις – “otpuštenje” Lk 4,18). Gotovo je tvoje lutanje po duhovnom mraku. Otvaram oči (ἀνάβλεψις Lk 4,18) tvoje duše i sad mene gledaj, kontempliraj, promatraj!
Gle, istim Duhom kojim je Isus pomazan, mi smo u jedno, njegovo tijelo po krštenju primljeni; njegov nas Duh napaja (1 Kor 12,13). Budi u tebi baš onaj talent koji ti Bog kao tvoju karizmu daje. Kad čitaš Sveto pismo, kad slušaš Božju riječ, otkrivaš kamo te i kako Bog šalje.
Olako kritiziramo: »Crkva ovo, Crkva ono!« A Pavao ispravlja osnovnu logičku pogrešku: »Čekaj malo! Pa i ti si Crkva, ti si dio Tijela Kristova – bilo kao ruka ili noga (1 Kor 12,15), uho koja pažljivo sluša ili oko (1 Kor 12,16), koje će prepoznati što je divota, a što nakaza, nos (usp. 1 Kor 12,17), koji će s užitkom osjetiti mirise dobroga duha, ali i vonj zavodnika.« Dapače mnogo su potrebniji i moćniji udovi tijela koji izgledaju slabiji (1 Kor 12,22).
Ako kažeš (usp. 1 Kor 12,15.16): »Nisam ja biskup, nisam ja Crkva« zar onda nisi dio žive Crkve Božje? Ako rekneš, nisam ja časna sestra, nisam Crkva« zar zbog toga nisi živi dio svetog Tijela Kristova? Ovaj narod, koji baš u ovoj Svetoj godini slavi 1100. godišnjicu hrvatskoga kraljevstva, svojom se najvećom većinom poziva na pradjedovski zavjet vjere. Stoga neka živi kao posvećeni dio Tijela Kristova!
Ako si zakazao, evo sveta ispovijed – sakrament pomirenja! Popravi se, jer cijelo tijelo trpi! Ako si se odvojio, brzo gledaj kako ćeš opet prirasti i zarasti, ranu zacijeliti, jer bez tijela umireš!
Ezra, svećenik i pismoznanac, najava je i slika pune objave i proslave Božje riječi. Nisu to bila zlatna vremena, ali bilo je vrijeme obnove. Vratili su se iz babilonskoga progonstva. Hram je, unatoč odgodama i otvorenim neprijateljima, uspješno iznova podignut. Nehemija je okupio sav narod i obnovio zidine. Sada dolazi obnova duhovnih zidina!
Koju metodu ima Ezra u pristupu Božjoj riječi? Na uzvišenom je postolju jer Božjoj riječi pripada istaknuto, časno mjesto (Neh 8,4). Svi su pozvani, muževi i žene, svi koji imaju dar razuma (2x Neh 8,2.3). Nije to neki okultni nauk samo za neke.
Kad svećenik otvara svetu knjigu, cijela zajednica iz poštovanja ustaje (Neh 8,5). Ne idu odmah na čitanje slova, nego najprije Ezra blagoslivlja Gospodina; Božji narod potvrđuje blagoslov riječju i tijelom (Neh 8,6). Čas je adoracije. Klanjaju se Gospodinu. Već sam blagoslov u Bibliji je vrhunski antropološki čin. Čovjek je na sliku Božju jer može blagoslivljati.
Tada slijedi čitanje Božje riječi metodom koju dobro poznajemo. Nije to zabavno štivo koje se guta od korica do korica, nego najprije jedan odlomak, pa onda tumačenje, tako da svi mogu pojmiti i usvojiti (Neh 8,8). Baš onako kako to dobro poznajemo. U svetoj misi Crkva tako redovito čini: za naviještanje Evanđelja stojimo, a poslije je propovijed.
U ovoj Svetoj godini kad 2025. put slavimo dolazak Spasiteljev, njegove riječi iz evanđelja imaju punu vrijednost. On proglašava godinu milosti (Lk 4,19). Dobro je ako nas slušanje Božje riječi potakne na raskajani plač i suze zbog naših grijeha (usp. Neh 8,9). Ali već Stari zavjet složno ispravlja: Ovo je dan Gospodnji (2x Neh 8,9.10)! Riječ Božja tu je za onu pravu radost koja se ne zaustavlja samo u mislima, nego se prelijeva na cijeloga čovjeka, na nas tjelesne ljude. Zato Nehemija poziva: »Jedite sočno, pijte fino, podijelite s onima koji nemaju!« Prepoznajemo u tome putokaz koji izravno vodi prema Euharistiji – sakramentu tijela Kristova. U svetoj misi i pričesti imamo najbolju priliku otkriti da je Božja radost naša utvrda (Neh 8,10).
Niko Bilić, SJ
upravitelj Zaklade
otpjevni psalam:
Vidi: